vrijdag 20 november 2015

D66-amendement Steeg aangenomen

Steeg Norg

Er mag gebouwd worden aan de Steeg in Norg, maar wel onder andere voorwaarden dan het college voorstelde. Dat is de uitkomst van het vierde debat in de gemeenteraad over het omstreden bestemmingsplan voor het historische deel van Norg. De raad stemde in met een amendement van D66 om de dakhelling en de goothoogte wat te verlagen, waardoor een te bouwen woonhuis hier naar verwachting iets beter bij de bestaande Rijksmonumenten zal passen. Volgens raadslid Frederik van Lookeren Campagne was de afweging voor de fractie om tegen het plan te stemmen, of het proberen het aan te passen. “Wij hebben voor het laatste gekozen, omdat je beter wat kan veranderen dan te roepen dat je tegen bent, maar het oorspronkelijke plan er toch komt.”

Het is echter nog lang niet zeker dat hier gebouwd gaat worden, omdat Kerspel Norg heeft aangekondigd tot aan de Raad van State door te gaan met het maken van bezwaar. Bovendien moet er ook nog een omgevingsvergunning worden afgegeven door B&W, en na alle discussies over het plan Steeg 3 zal hier extra scherp op gelet worden.

Groen Links in Provinciale Staten heeft over deze kwestie en het behoud van cultuurhistorie vragen gesteld aan GS. Deze en het antwoord vindt u HIER