vrijdag 12 februari 2016

Raad wil snel duidelijkheid over Novatec

Novatec Tolbert

Gezamenlijk een nieuwe toekomst voor Novatec zoeken, maar als dat niet snel gebeurt als Noordenveld onze eigen weg kiezen. Dat was de lijn die de D66 fractie en veel andere fracties kozen in een de raadsdebat over de toekomst van de Sociale Werkvoorziening van Noordenveld en een aantal gemeenten in het Groningse Westerkwartier. Bij het debat was ook de leiding van Novatec aanwezig. ’Heel goed dat u hier bent, want teveel zitten we in een wij-zij sfeer’, zo zei raadslid Frederik van Lookeren Campagne. Hij doelde daarmee zowel op de onenigheid over de toekomst van Novatec als de actuele problemen tussen Noordenveld en Leek, Marum, Grootegast en Zuidhorn. Noordenveld wil graag 50 medewerkers van de groenvoorziening in gemeentedienst nemen, maar de anderen houden dit tegen. De Groningers zijn bang dat Novatec extra kosten moet maken, terwijl Noordenveld zegt dat dit niet zo is.

Beschut werken

Over de toekomst bestaat veel onduidelijkheid omdat er gewerkt wordt aan een fusie naar een gemeente Westerkwartier, maar dat duurt nog tot 2019 en college en gemeenteraad van Noordenveld vinden dit veel te lang duren. Door wetswijzigingen in de afgelopen jaren wordt de Sociale Werkvoorziening  afgeslankt naar een organisatie voor beschut werken. Ook de samenwerking met de Sociale Dienst moet meer gestalte krijgen. Hierin werkt Noordenveld alleen samen met  Leek en Marum, de andere gemeenten willen een eigen weg kiezen. In de komende maanden wordt verder gesproken over hoe het nu verder moet gaan. ‘Laten we ons vooral realiseren dat het gaat om kwetsbare werknemers. Met bedrijven die jarenlang hun energie richten op de interne organisatie loopt het vaak slecht af’, aldus de waarschuwende woorden van D66.