dinsdag 7 juni 2016

Koloniën op weg naar Unesco status

Merksplas

In  Merksplas en Wortel, in Vlaanderen,  was een zustervestiging van de Maatschappij van Weldadigheid, waarvan in Veenhuizen ook een vestiging was. Ter voorbereiding van de behandeling van de Unesco-nominatie van de ‘Koloniën van weldadigheid’ ging een uitgebreide delegatie, onder leiding van Burgemeester Smid en bestaande uit gemeenteraadsleden, wethouders, ambtenaren en ondernemers uit Veenhuizen naar België om kennis te nemen van de stand van zaken daar. Dat is van belang voor Noordenveld omdat de aanvraag voor de Unesco-status gezamenlijk plaatsvindt. In Merksplas wordt nu veel gebouwen uit de 19e eeuw gerestaureerd. Net zo als in Veenhuizen is er in Merksplas een gevangenis. Deze kwam enkele weken geleden in het nieuws doordat gevangenen in opstand kwamen tegen de slechte leefomstandigheden in de negentiende-eeuwse gebouwen.

Armoede

De Koloniën van Weldadigheid zijn wereldwijd uniek. Nergens is al vanaf het begin van de 19e eeuw zo’n grootschalig plan gerealiseerd om met landbouw de armoede te bestrijden. De sporen van dit vooruitstrevende, maatschappelijke experiment zijn nog steeds zichtbaar op vijf plaatsen in Nederland en België. Het karakteristieke ontginningslandschap met gestichten en koloniehuisjes is van onschatbare waarde. De Koloniën van Weldadigheid vormen een tastbaar en levend monument van een belangrijke fase in de geschiedenis. De bijzondere combinatie van normen, arbeid, discipline, beloning en onderwijs in de koloniën vormen de kiem van het denken over volksverheffing en sociale stijging. Het maakt duidelijk dat in ‘rijke’ landen enorme armoede ook een probleem is geweest.

In september moet de gemeenteraad va Noordenveld een besluit nemen. De reis naar Merksplas was naast nuttig ook gezellig Het komt niet vaak voor dat je vele uren met elkaar in de bus zit en over van alles en nog wat praat.

De geschiedenis van de Koloniën komt op een bijzondere manier voor het voetlicht in het theaterspektakel het Pauperparadijs. Van 18 juni tot 7 augustus in het gevangenismuseum in Veenhuizen.

Meer informatie; http://www.kolonienvanweldadigheid.eu